Skötselkompetens del1

20130529-223034.jpg

Jag har en längre tid haft en liten hypotes. Och för varje klippt häck som jag ser, ju mer övertygad blir jag om att den faktiskt stämmer! Min hypotes är att klipplutningen på en häck står i direkt relation till den gröna kompetensnivån i förvaltningsorganisationen. Om häcken har en klart synbar lutning, med en bredare bas och en smalare ovandel, som på bilden, så kan man känna sig trygg i att även övrig växtlighet sköts på ett proffsigt sätt. Och när det är tvärtom kan man ge sig den på att rotogräsen inte är långt bort.

Slutsats? I upphandling av skötsel fråga hur man bäst klipper en häck?

Den föredömligt klippta häcken finns på en gård i Hammarby Sjöstad. Men jag ska erkänna att jag inte gick in på denna gård och letade rotogräs… nästa gång.

Leave a Reply

