Grattis morfar på 100 årsdagen!

Det är 28 år sedan jag såg min morfar på riktigt. Tack och lov så är det väldigt lätt att minnas honom.

Bilden visar min morfar och mormor i en typisk vardagssituation. Som min mamma och senare mig, hade mormor en jobbig smärtproblematik. Men till skillnad från mig så fick hon aldrig hjälp av skickliga kbt-terapeuter eller fantastiska naprapater. Istället var morfar hennes medicin och copingstrategi. Och delar av det han hade har förts vidare till oss andra.

Ibland får jag höra: “men du som alltid är så glad” när jag berättar om smärtsignaler som inte ger sig. Och ja, det kanske verkar konstigt, men för mig är det ett sätt att fixa dagen. Livet är oändligt mycket enklare med lite morfar i sig.

Jag önskar att han hade fått leva längre. Idag blir en dag med blandade känslor.

Leave a Reply

