Att vissna snyggt

En fin representant för kategorin “vissna snyggt” hittar jag i grönområdet Lugnet emellan Studenthälsans nya motionsanläggning och Blåsenhus. Bergormrot heter växten och jag tror att det är sorten Bistorta affinis ‘Superba’. Håkan Qvarnström heter landskapsarkitekten bakom detta mycket smarta växtval. Nästa gång jag behöver en rosarödblommande,låg, krypande och tålig växt som sprider sig snabbt blir det denna.
Definitionen av höst är när Linnéträdgården stänger för vintern. Det var i måndags. I maj öppnas det igen.
Så nu är det riktigt höst. Trots att det är mycket som fortfarande blommar och mycket som fortfarande är grönt. Tog en lunchpromenad upp till Botaniska trädgården idag för att titta lite extra på olika fetbladingar (torktåliga växter med tjocka blad). Som vanligt kunde jag inte låta bli att fotografera betongplattor med fläckar. Och som vanligt funderade jag en stund över vad “vanliga” människor uppfattar av “sölet”. Går sölet in i det undermedvetna?
Och kolla här vad jag hittar! Vitklöver i en yta av liten flocknäva. Verkligen “finn fem fel”. Och helt OK!!! Tycker ingen ska lägga ner energi på att rensa bort klövern som här definitionsmässigt hamnar i kategorin ogräs. Tog inte kort på maskrosor och annat ogräs som fanns utanför bild…

Leave a Reply

